Burgemeester Hans Teunissen installeert de nieuwe wethouders.
Burgemeester Hans Teunissen installeert de nieuwe wethouders. Foto: Jos Gröniger

Gennepse gemeenteraad dankt vertrekkende leden en wethouders en heet nieuwkomers welkom

Politiek 363 keer gelezen

GENNEP | De gemeenteraadsvergadering in Gennep stond maandagavond in het teken van afscheid nemen en welkom heten. Er werden nieuwe raadsleden geïnstalleerd terwijl anderen om uiteenlopende redenen afscheid van de Gennepse politiek namen. Ook in het college vonden mutaties plaats. Zo werden Mariska van den Hoogen en Harald Hoeve als nieuwe wethouders benoemd en werd zittend wethouder Janine van Hulsteijn herbenoemd in een vergadering waarin het coalitieakkoord vastgesteld werd.

Door Jos Gröniger

Dat akkoord leverde wisselende reacties op van de oppositiepartijen ELsss, Pro en SP op. Danny Artz van ELsss vond het voortzetten van de laatste vier jaren het ingezette beleid positief. Minder lovend was hij over het tegengaan van de leegstand in het centrum van Gennep.
Trix Cloosterman van Pro richtte de pijlen op het maaibeleid en hekelde de titel van het coalitieakkoord Samen Doen wat werkt. Volgens Cloosterman was Samen doen wat al werkt een betere naam geweest. De spreekster namens Pro vreesde de opmerking dat Gennep nog meer een wielergemeente wil worden. “Let op dat we geen tweede Vaals worden.”
“Mijn rode hart bloedt”, startte SP’er Peter Wesseling, die het akkoord ‘een robuust rechts document’ noemde. Positief was Wesseling over voornemens een nieuw zwembad te realiseren. SP was afgelopen raadsperiode een voortrekker voor het behoud van een zwembad in de gemeente Gennep.

Wisselingen in de gemeenteraad
In de gemeenteraad werd maandag afscheid genomen van de raadsleden Arjen Mehlkop (D66) en Dick van Dijck (CDA). Mehlkop, die in Gennep met Mariska van den Hoogen wethouderskandidaat was, koos voor die functie in de gemeente Mook en Middelaar waar D66 voor het eerst (weer) in de coalitie deelneemt. Mehlkops plek in Gennep werd ingenomen door Dennis de Jager. CDA’er Dick van Dijck werd bij de verkiezingen herkozen, maar stond zijn plaats uiteindelijk af aan Yanick Cillessen, die aanvankelijk afscheid genomen had.
Derde nieuwkomer in de gemeenteraad was Laurens Hoetink. Omdat zijn partij D66 een zetel moest inleveren, trad hij terug. Doordat Van den Hoogen wethouder in Gennep werd, keerde Hoetink terug als fractievoorzitter.

Wethouders
Na schriftelijke stemming werden de drie nieuwe wedhouders gekozen. De zestien aanwezige raadsleden brachten een stem uit. Harald Hoeve (CDA) en Mariska van den Hoogen (D66) kregen van alle raadsleden het vertrouwen. De herkozen Janine van Hulsteijn (VVD) kreeg vijftien stemmen vóór en één tegen.
De stoppende wethouders hadden het laatste woord. Rob Peperzak (CDA) werd eerst geroemd door burgemeester Hans Teunissen. De colleges over allerlei onderwerpen worden straks gemist, voorspelde Teunissen. Peperzak stond stil bij zijn tweede ambtstermijn. “De reden waarom ik terugkeerde was verschrikkelijk.” Zijn voorganger Peter Stevens werd ernstig ziek en overleed eind april. “Ik vind dat we Peter blijvend moeten gedenken”, zei Peperzak.
De ambtstermijn van Patrick Hoenselaar (ELsss) was erg kort. Hij trad aan toen partijgenoot Frank Pubben in mei 2025 de eer aan zichzelf hield. Burgemeester Hans Teunissen sprak zijn waardering voor Hoenselaars bijdrage aan het college en de ontwikkeling die hij doormaakte. “Je had graag aangebleven, maar de verkiezingen bepaalden anders.”
Hoenselaar hield een indrukwekkend afscheidswoord waarin hij dankte voor de steun en collegialiteit. “Ik heb mooie mensen mogen leren kennen en heb stille krachten ontmoet… En ik heb het beste mogen geven. Het was een eer om de stem van Gennep te mogen zijn.” De raad vroeg hij ‘plaats te maken voor de stem die een andere taal spreekt’.
Hoewel het niet Hoenselaars eigen keuze is te stoppen als wethouder weigert hij de handdoek in de ring te gooien. De opdruk van de handdoeken die hij de fractievoorzitters cadeau deed sprak boekdelen: “I’ll be back”.

De nieuwe wethouders Mariska van den Hoogen (l), Harald Hoeve en Janine van Hulsteijn (r).
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Laatste nieuws

Koos.
‘Probleempje: vrienden begrijpen niet waar het in het voetbal om gaat’ COLUMN 3 uur geleden
Raadslid Beppie Bosten
Veiligheid sleutel voor leefbaarheid en een gezond ondernemersklimaat RAADSLID AAN HET WOORD 4 uur geleden
De leden van TSP Gennep spelen komend weekend Geestig drie keer in theater 4Events in Gennep. (Foto: TSP Gennep)
Leden TSP spelen voorstelling ‘Geestig’ Kunst en cultuur 10 uur geleden
De commissieleden zijn er klaar voor: De vijfde editie van de Aspergefeesten vindt zaterdag plaats in Milsbeek.
De Diepenkikkers houdt heerlijke Aspergefeesten Event 12 uur geleden
LGOG Maas en Niers maakt een excursie naar museum De Oude Pottenbakkerij in Milsbeek.
LGOG-excursie naar De Oude Pottenbakkerij in Milsbeek Historie 13 uur geleden
Burgemeester Hans Teunissen installeert de nieuwe wethouders.
Gennepse gemeenteraad dankt vertrekkende leden en wethouders en heet nieuwkomers welkom Politiek 19 uur geleden

Uit de krant